حشرات تخریب کننده و پوسیدگی چوب + مقابله با حشرات مبلمان

حشره چوبی

یکی از مشکلات رایج آفت چوب، تخریب کننده چوب و یا همان در عبارت عام حشرات مبلمان است. این آفات و حشرات انواع بسیار زیادی دارند و می توانند چوب را به طور کامل تخلیه کرده و از بین ببرند. حشراتی مانند موریانه ها و مورچه های نجار که تهدیدی برای تمام خانه ها هستند، هر سال حدود 5 میلیارد دلار خسارت مالی به بار می آورند. در ادامه مطلب بیشتر به بررسی این حشرات و راه های مقابله با آنها می پردازیم :

چه حشراتی چوب خوار هستند؟

حشرات چوب‌خوار گروهی از حشرات هستند که توانایی تخریب چوب را دارند. این حشرات به طور عمده از گروه حشرات خانواده Coleoptera (خانواده کف‌کش) و Isoptera (خانواده کرم‌خوار) هستند. این حشرات معمولاً در محیط طبیعی نقش مهمی در فرایند تجزیه و تحلیل چوب و بازگشت مواد آلی به خاک دارند، اما وقتی که به ساختمان‌ها یا سازه‌های چوبی نفوذ می‌کنند، باعث تخریب و خسارت جدی می‌شوند.

این آفات کوچک شامل موریانه، مورچه نجار و سوسک است که اغلب به عنوان حشرات تخریب کننده چوب شناخته می شوند. این افات توانایی عجیبی برای حمله بی صدا به چوب موجود در تیرها، طاقچه ها، تیرهای نگهدارنده، کفپوش ها، مبل ها و سایر سازه های مورد استفاده در خانه ی شما دارند.

موریانه ها مهمترین حشره چوب خوار (Termite)

موریانه‌ها اکثراً به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند و در لانه‌های خود که معمولاً در زیر زمین یا در ساختمان‌های چوبی ساخته شده‌اند، به شکل گروهی سازمان یافته‌ا زندگی می کنند. این حشرات به عنوان یک جمعیت کارگری و دارای تقسیم کارهای مختلف مشغول به کار هستند. مهمترین نقش موریانه‌ها در اکوسیستم این است که به تخریب مواد چوبی و گیاهی، از جمله چوب و سلولز، می‌پردازد. بنابراین، موریانه‌ها از حشرات چوب‌خوار محسوب نمی‌شوند، اما در فرایندهای تخریب مواد چوبی نقش مهمی دارند.

بهترین و تنها راه مبارزه و جلوگیری از نفوذ حشرات چوب خوار و پیشگیری از خسرات احتمالی بیشترمثل تخریب مبلمان نصب دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک است. این دستگاه کاملا ایمن و بدون استفاده از هیچ ماده سمی انواع این حشره از محیط زندگی شما فراری میدهد.

کرم‌خوارها (Carpet Beetles)

کرم‌خوارها

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره فروش دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با شماره تماس : 📞02146110601📞 در ارتباط باشید.

این حشرات ممکن است به پارچه‌ها و البته مبل‌ها آسیب برسانند. لاروهای آنها ممکن است بافت مبل را مصرف کرده و به آن صدمه بزنند. کرم‌خوارها گروهی از حشرات کوچک و معمولاً رنگارنگ هستند که به گونه‌ها و نژادهای مختلفی تقسیم میشوند. یکی از انواع معروف این حشرات، که به نام “Anthrenus” شناخته می‌شود، به عنوان کرم‌خوارهای فرش (Carpet Beetles) معروف است. کرم‌خوارهای فرش از نظر ظاهری کوچک و بسیار زیبا هستند. آن‌ها معمولاً از رنگ‌های متنوع و زیبا برخوردارند و شکل بدن آن‌ها بسته به نوع می‌تواند متغیر باشد.

کرم‌خوارها به عنوان حشرات تخریب‌گر چوب شناخته می‌شوند. لاروهای آنها می تواند از الیاف گیاهی، پشم، پوست، مو، و دیگر مواد آلی تغذیه می‌کنند. این حشرات ممکن است به فرش‌ها، پارچه‌ها، مبل و حتی مواد دیگری که در محیط زندگی آنها وجود داشته باشد، آسیب برسانند.

برای پیشگیری از حملات کرم‌خوارها به فرش و مبل‌ها، نظافت منظم، نگهداری محیط خشک، و جلوگیری از آلودگی مواد غذایی می‌تواند موثر باشد. همچنین، در صورت وجود حملات بزرگتر، از روش‌های مبارزه شیمیایی موثر می‌توان استفاده کرد.

کرم چوب (Woodworm)

کرم چوب

کرم چوب (Woodworm)، نام حشره ای است که به چوب نفوذ کرده و با تخریب سلول‌های چوب، آن را ضعیف کرده و در نتیجه، ممکن است به ساختمان‌ها، مبل‌ها، میزها، صندلی‌ها، دیگر اجزای ساختمانی و اشیاء چوبی آسیب برسانند. در زیر به برخی اطلاعات بیشتر در مورد این حشره می‌پردازم:

  • تخم‌گذاری: بزرگترین بخش از دوره زندگی کرم چوب به تخم‌گذاری مربوط می‌شود. ماده‌های این حشره تخم‌ گذاری را در چوب یا در نزدیکی آن انجام می‌دهند.
  • لاروها: پس از تخم‌گذاری، لاروها به چوب نفوذ کرده و درون آن زندگی می‌کنند. لاروها با خوردن به سلول‌های چوب، آن را تخریب می‌کنند.
  • تبدیل به حشره بالغ (کریسالید): پس از مدتی، لاروها به حشره بالغ تبدیل می‌شوند.
  • نشانه‌های حضور: یکی از نشانه‌های واضح حملات کرم چوب، وجود پودر چوب در نزدیکی ساختمان یا سازه‌های چوبی و مبلمان است که ناشی از تخریب سلول‌های چوب توسط لاروها ایجاد شده است. سوراخ‌های کوچک در سطح چوب نیز ممکن است نشانه‌ای از حضور کرم چوب باشد.

حشره چوب خوار (Powderpost Beetle)

حشره چوب خوار

حشره چوب خوار یا Powderpost Beetle، نامی است که به یک گروه از حشرات چوب‌خوار اطلاق می‌شود. این حشرات به چوب نفوذ کرده و مواد چوبی را تخریب می‌کنند.

  • گونه‌ها: تعداد گونه های زیادی از این حشرات وجود دارد، که هر یک از آنها به نحوی مخصوص به چوب نفوذ کرده و آن را تخریب می‌کنند. گونه‌های معروف عبارتند از Anobiidae، Lyctidae و Bostrichidae.
  • ویژگی‌ها: حشرات چوب خوار بدنی سفت و سخت دارند و در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی ظاهر می‌شوند. این حشرات معمولاً شباهت زیادی به سوسک‌ها دارند.
  • تخم‌گذاری: مادهای این حشره تخم‌گذاری را بر روی چوب یا در نزدیکی آن انجام می‌دهند.
  • لاروها: لاروها پس از تخم‌گذاری، به چوب نفوذ کرده و داخل آن زندگی می‌کنند و با خوردن سلول‌های چوب باعث تخریب آن می‌شود.
  • تبدیل به حشره بالغ (کریسالید): پس از مدتی، لارو به حالت کریسالید تبدیل می‌شود و در نهایت به حشره بالغ تبدیل میشود.
  • نشانه حضور : یکی از ویژگی‌های بارز حملات این حشرات، وجود پودر چوبی در نزدیکی چوب است که ناشی از تخریب سلول‌های چوب توسط لاروها ایجاد میشود. سوراخ‌های کوچک در سطح چوب نیز ممکن است نشانه‌ای از حضور این حشرات باشد.

مورچه های نجار (Carpenter ant)

مورچه نجار

مورچه نجار یا به عبارت دقیق‌تر “مورچه نجار چوب“، گروهی از حشرات هستند که به چوب نفوذ کرده و آن را تخریب می‌کنند. این حشرات به دلیل توانایی آن‌ها در ساختن سوراخ‌ها و راهروها در چوب، به نام “نجار” شناخته می‌شوند. گاهی این حشرات را با نام “مورچه‌های چوب” یا “مورچه‌های تخریب‌کننده” نیز می‌شناسند.

  • شکل و اندازه: مورچه نجارها از نظر شکل و اندازه متنوع هستند بسیاری از آن‌ها دارای بدن بلند و باریک هستند و اندازه آن‌ها از حدود چند میلیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است.
  • رفتار و تغذیه :مورچه نجارها به چوب نفوذ کرده و درون آن زندگی می‌کنند. با خوردن به چوب و تخریب سلول‌های آن، به چوب آسیب می‌زنند.
  • تخم‌گذاری و سیکل زندگی: تخم‌گذاری مورچه نجارها در چوب یا در نزدیکی آن انجام می‌شود. لاروها پس از تخم‌گذاری به چوب نفوذ کرده و درون آن رشد می‌کنند. پس از مدتی، لاروها به حالت پوپایی (پوپا) تبدیل می‌شوند و در نهایت به حشره بالغ تبدیل میشوند.
  • نشانه‌های حضور: سوراخ‌ها: وجود سوراخ‌های کوچک در سطح چوب نشانه اصلی حملات مورچه نجار است. پودر چوبی: تخریب چوب توسط مورچه نجارها منجر به تولید پودر چوبی می‌شود.

مورچه نجارها ممکن است به چوب مبل، ساختمان‌ها، میزها، صندلی‌ها و سایر اجزای ساختمانی حمله کنند. برای کنترل و جلوگیری از حملات مورچه نجار، استفاده از چوب مقاوم به حشرات، مصرف محافظت‌های شیمیایی و نظارت دائمی بر وضعیت چوب مورد استفاده توصیه می‌شود. در صورت مشاهده حشرات مورچه نجار، مشاوره و کمک از یک تخصصی حشرات معتبر نیز اهمیت دارد.

جلوگیری از نفوذ حشره چوب

برای محافظت از خانه خود در برابر این حشرات و سایر حشرات تخریب کننده چوب، خودتان چند کار ساده قبل از تغییر فصل در خانه انجام دهید. به نکات زیر از NPMA برای محافظت در برابر حشرات تخریب کننده چوب توجه کنید:

• زیرزمین ها، اتاق های زیر شیروانی و فضاهای زیر سقف را به خوبی تهویه و خشک نگه دارید.
• شیرهای نشتی، لوله های آب و خنک کننده های خارج از خانه را تعمیر کنید.
• قسمت های پوسیده سقف را تعمیر کنید.
• تعویض و تعمیر ملات سست اطراف پایه زیرزمین و پنجره ها.
• آب را از طریق خروجی ها و ناودان ها از خانه خود دور کنید.
• هیزم را حداقل 5 متر دورتر از خانه و 40 سانت با فاصله از زمین نگهداری کنید.
• کنده های پوسیده درخت را از ملک بردارید.
• صاحبان خانه باید هر یک تا سه سال یکبار وجود مشکل موریانه را بررسی کنند. خانه هایی که قبلا موریانه هجوم آورده بودند باید هر سال مجدداً بازرسی شوند.
• قبل از نهایی کردن خرید یک خانه جدید، خریداران خانه بهتر است تا وجود موجودات تخریب کننده چوب را بررسی کنند. بازرسی تخریب چوب معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد، که یک متخصص حل مشکل موریانه، خانه را از اتاق زیر شیروانی تا زیرزمین برای نشانه‌های آشکار آسیب موریانه و میزان آسیب پذیری ملک بررسی می‌کند.

مقابله با حشرات چوب و مبلمان

بهترین راه حل برای پیشگیری از حشرات تخریب کننده چوب، دستگاه دفع حشرات است. دستگاه های دفع حشرات با استفاده از فراصوت تمامی حشرات موذی، مانند: موریانه، مورچه، سوسک، ساس، پشه، مگس و حتی جانوران موذی مثل موش و مارمولک را از محیط شما دور می کند. این دستگاه از قرص استفاده نمی کند و هیچگونه ضرر و عوارضی برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی ندارد. دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با کارکرد 24 ساعته، خانه شما را از حمله حشرات موذی ایمن نگه می دارد.

منبع:

bobvila.com

سوالات متداول حشرات چوب

کدام حشره برای چوب بیشتر مخرب است؟

موریانه ها از چوب تغذیه می کنند و در سراسر جهان، مخرب ترین حشرات برای سازه های چوبی هستند.

چه چیزی مورچه های نجار را می کشد؟

اسید بوریک می‌تواند مورچه های نجار و سایر حشرات را از بین ببرد.

چه انگلی در چوب زندگی می کند؟

کرم های چوبی . آن‌ها کوچک هستند و می‌توانند بدون شناسایی در خانه‌های ما زندگی کنند و خسارت زیادی را برای تعمیر مبلمان به ما تحمیل می کنند. 
این لاروهای سوسک چوب خوار اشتهای سیری ناپذیری برای چوب دارند و اگر در خانه شما کرم چوبی وجود دارد، این فقط مبلمان شما نیست که باید نگران آن باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیگارانتی