ساس بوسه زن

ساس بوسه زن

ساس بوسه زن، لقبی که به حشرات منتشر کننده بیماری شاگاس داده می شود. نام آنها از این واقعیت ناشی می شود، که آنها دوست دارند هنگام خواب، اطراف لب ها و صورت انسان ها را گاز بگیرند و پس از آن داخل زخم مدفوع می کنند. مدفوعی که محل انگل عفونی به نام Trypanasoma cruzi است. این انگل وارد جریان خون شده و باعث بیماری شاگاس می شود که به آن تریپانوزومیازیس نیز می گویند.

اگرچه این بیماری به طور کلی در بین اکثر افراد خفیف یا حتی بدون علامت است اما یک مطالعه جدید نشان داده است که مرگ و میر ناشی از عفونت بسیار شایع تر از آنچه ما می دانیم است. در مطالعه‌ای که در مجله PLOS Neglected Tropical Diseases منتشر شد، مشخص شد که ابتلا به شاگاس (Chagas) خطر مرگ را دو تا سه برابر افزایش می دهد.

دکتر لیگیا کاپوانی، محقق بیماری های عفونی در Faculdade de Medicina da Universidade de Sao Paulo در برزیل که این تحقیق را رهبری می کرد، گفت: «در هر رده سنی، افرادی که شاگاس داشتند، بیشتر از افرادی که شاگاس نداشتند، جان خود را از دست دادند.» او اضافه کرد: «بنابراین اگر در کودکی یا نوجوانی آلوده شده اید، باید تحت درمان قرار بگیرید.». کاپوانی توضیح داد که تشخیص این بیماری، یک چالش است و مردم اغلب تنها زمانی متوجه آلودگی می‌شوند که خون اهدا می‌کنند. ساس بوسه زن که عامل این بیماری است، در 25 ایالت آمریکا گزارش شده است که بیشترین تراکم آن در جنوب است.

بهترین راه دفع ساس استفاده از دستگاه دفع حشرات است، برای اطلاعات بیشتر عدد 10 به 50009696 اس ام اس کنید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

اثرات ساس بوسه زن بر خون

تیم تحقیقاتی داده‌های بیش از 8500 نفر را که بین سال‌های 1996 تا 2000 خون اهدا کردند، تجزیه و تحلیل کردند و میزان مرگ و میر را در میان افرادی که تست عفونت با T. cruzi مثبت و منفی داشتند، مقایسه کردند. افراد تا 14 سال پیگیری شدند.

خطر مرگ در افراد مبتلا به شاگاس دو تا سه برابر بیشتر است. دکتر استر سردیرا سابینو، که سرپرست تیم مطالعه در دانشگاه برزیل بود، گفت: «علت اصلی مرگ و میر در میان کسانی که آزمایش مثبت داده اند مربوط به بیماری های قلبی است که شایع ترین علامت عفونت است.» سابینو گفت: «در گروهی که نتیجه آزمایش مثبت بود،17 برابر خطر بیماری قلبی وجود داشت.»

بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، بیش از 6 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند، که بیش از 30٪ از افراد مبتلا به بیماری مزمن دچار مشکلات قلبی و 10٪ علائم گوارشی یا عصبی دارند.

CDC تخمین می زند که 300000 مورد شاگاس در ایالات متحده وجود دارد که بیشتر آنها در کشورهای دیگر مبتلا شده اند.

برخی از بیماران در دو ماه اول عفونت، زمانی که تعداد انگل‌ها در خون به اوج خود می‌رسد، علائم حاد و ناگهانی از جمله تب، خستگی، بثورات پوستی، اسهال و گهگاهی ورم پلک‌ها را تجربه می‌کنند. اما چه حاد و چه مزمن، اکثریت افراد بدون علائم باقی می مانند. کاری که انگل با بدن انجام می دهد، زمان زیادی می برد. به آرامی وارد قلب شده و آن را از بین می برد.

در این مطالعه، 40 درصد از افرادی که آزمایش خون آنها برای بیماری شاگاس مثبت بود، آن عفونت ذکر شده در گواهی فوت خود را نداشتند، حتی زمانی که مرگ و میر مربوط به قلب بود.

اثرات ساس بوسه زن و مرگ

دو داروی ضد انگلی برای درمان عفونت در دسترس هستند، بنزنیدازول و نیفورتیموکس، که طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، اگر بلافاصله پس از عفونت تجویز شوند، هر دو تقریباً 100٪ موثر هستند. اما اثربخشی آن هر اندازه که مدت طولانی تری آلوده شده باشید از بین می رود. عوارض جانبی نیز در 40 درصد از بیماران رخ می دهد و درمان می تواند تا دو ماه طول بکشد.

هیچ واکسنی برای این بیماری وجود ندارد. بهترین وسیله پیشگیری، کنترل کردن عامل بیماری، یعنی ساس بوسه زن است که آن را پخش می‌کند. این حشرات در دیوارها یا شکاف‌های سقف خانه‌های قدیمی قرار دارند.

اما یکی دیگر از راه های پیشگیری، درمان زودهنگام افراد است، بنابراین آنها نمی توانند انگل را به دیگران منتقل کنند، چه از طریق گزش حشرات یا از طریق انتقال خون.

سابینو گفت: «بیشتر افرادی که آلوده می شوند، به زندگی خود ادامه می دهند… غافل از اینکه گاز گرفته شده اند. بسیاری از افراد، داده‌های مرگ و میر شاگاس را در نظر نمی‌گیرند، بنابراین تأثیر این بیماری را دست کم می‌گیرید. درحالی که هنوز هست و باعث مرگ می شود.»

دکتر آلوارو آکوستا-سرانو، انگل شناس در دانشکده پزشکی لیورپول در بریتانیا، با تیم تحقیقاتی موافق است که باید به مشکل عفونت های فراموش شده یا ناشناخته توجه بیشتری شود.

او گفت: «این افزایش مرگ و میر (که در مطالعه نشان داده شده است) آنقدرها هم تکان دهنده نیست. شاگاس اغلب با علائم آنفولانزا اشتباه گرفته می شود و سپس ناپدید می شود. می تواند سال ها ناپدید شود و دوباره به عنوان بیماری قلبی ظاهر شود.»

او معتقد است برای تشخیص عفونت در افرادی که سطوح پایینی از انگل را در خون خود حمل می کنند، به تشخیص دقیق تری نیاز است. وی گفت: «اگر به موقع آن را تشخیص ندهیم، بیماری گسترش پیدا می کند.»

دفع ساس بوسه زن

بهترین راه حل برای خلاص شدن از ساس بوسه زن، دستگاه دفع حشرات است. دستگاه های دفع حشرات با استفاده از فراصوت تمامی حشرات موذی، مانند: کک، موریانه، مورچه، سوسک، ساس، پشه، مگس و حتی جانوران موذی مثل عنکبوت، موش و مارمولک را از محیط شما دور می کند. این دستگاه از قرص استفاده نمی کند و هیچگونه ضرر و عوارضی برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی ندارد. دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با کارکرد 24 ساعته، خانه شما را از حمله حشرات موذی ایمن نگه می دارد.

برای اطلاعات بیشتر عدد 10 به 50009696 اس ام اس کنید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند. همچنین می توانید از طریق شماره تماس : 📞02146110601📞 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع:

https://edition.cnn.com/2017/05/19/health/chagas-kissing-bugs-disease-deaths-underestimated/index.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیگارانتی