مورچه ها در خانه من چه می کنند؟

مورچه ها در خانه من چه می کنند؟

محاسبه دقیق تعداد مورچه های روی زمین تقریباً غیرممکن است، اما تخمین ها تعداد آنها را حدود ده میلیارد میلیارد می دانند. و گاهی اوقات، ممکن است احساس شود که بخش خوبی از آن مورچه ها در خانه های ما راهپیمایی می کنند.

مورچه ها در خانه من چه می کنند؟ مورچه ها معمولاً برای جستجوی غذا یا زیستگاهِ لانه سازی به داخل خانه می آیند. حتی مقادیر کمی غذا، مانند خرده های غذای حیوانات خانگی، می تواند انبوهی از مورچه های زحمتکش را جذب کند.

مورچه ها یکی از موفق ترین حیوانات زمین هستند و بیش از 13000 گونه دارند. آنها تقریباً در همه جا زندگی می کنند به جز قطب جنوب، قطب شمال و تعداد کمی جزایر.

علیرغم وجود مورچه ها در همه جا، مردم هنوز هم می توانند از دیدن صفی از مورچه ها که در امتداد نیمکت آشپزخانه شان خزیده اند شگفت زده یا حتی وحشت زده شوند. بنابراین باید حشره کش را بیرون بیاورید یا یاد بگیرید که با آنها زندگی کنید؟

 

مورچه ها در خانه من چه می کنند؟

مورچه ها بخشی از خدمه نظافت طبیعت هستند: آنها به طور موثر غذای باقی مانده در اطراف خانه را پیدا و حذف می کنند. مشکل اینجاست که گاهی انسان ها کمک آنها را نمی خواهند.

احتمالاً متوجه شده اید که مورچه ها معمولاً در تابستان به داخل خانه می آیند – این عمدتاً به این دلیل است که بیشتر حشرات در ماه های گرم تر فعال تر هستند.

مورچه ها گهگاه برای جستجوی آب به داخل می آیند، به خصوص در دوره های خشک. در این صورت ممکن است آنها را در حمام یا سایر نقاط مرطوب خانه ببینید.

باران های شدید همچنین می تواند باعث خراب شدن لانه مورچه ها شود و آنها را مجبور کند به ساختمان های مجاور مانند خانه شما نقل مکان کنند.

اساتید همکاری

مورچه ها حیوانات اجتماعی هستند و در کولونی با صدها یا حتی میلیون ها نفر دیگر زندگی می کنند. آنها مغزهای کوچکی دارند – در بسیاری موارد کوچکتر از یک دانه شن. پس چگونه آنها اینقدر باهوش هستند که وارد خانه ما شوند و غذای ما را پیدا کنند؟ چون استاد همکاری هستند.

نحوه حرکت برخی مورچه ها را در یک خط به سمت قطره عسل روی نیمکت آشپزخانه در نظر بگیرید. وقتی مورچه‌های کارگرِ برخی از گونه‌ها، یک غذای خوشمزه پیدا می‌کنند، با قرار دادن یک قطره کوچک فِرُمون روی زمین علامت می دهند. آنها همچنان ردی از فرومون ها را تا لانه به جای می گذارند.

فقط یک مورچه لازم است غذا را پیدا کند و دنباله بگذارد؛ هنگامی که این اتفاق می افتد، صدها نفر دیگر می توانند مسیر را به سمت منبع غذایی دنبال کنند.

چگونه از شر مورچه ها خلاص شوم؟

اولین قدم برای برخورد با مورچه ها در خانه اطمینان از عدم دسترسی آنها به غذا است. همه مواد غذایی را در ظروف دربسته نگه دارید، پشت یخچال و توستر را تمیز کنید، غذای حیوانات خانگی را بیش از زمان لازم بیرون نگذارید، مطمئن شوید که سطل های شما محکم بسته شده اند، و به طور کلی مطمئن شوید که هیچ غذایی در اطراف وجود ندارد تا مورچه ها را جذب کند (می دونم، گفتنش راحته ولی کار واقعا سختیه).

اگر مورچه‌ها را دیده‌اید که در یک خط حرکت می‌کنند، سعی کنید سطح را با سرکه یا سفیدکننده پاک کنید تا مسیر شیمیایی را مختل کند.

با بستن شکاف ها و سوراخ های دیوارها در وهله اول از ورود مورچه ها به خانه خود جلوگیری کنید. این همچنین از لانه سازی آنها در داخل حفره های دیوار جلوگیری می کند.

در صورت عدم موفقیت، می توان از طعمه های حشره کش برای کنترل تعداد مورچه ها استفاده کرد. اما روش‌ استفاده از سموم به ندرت جواب می‌دهد، زیرا مورچه‌ها بیشتر در فضاهای محافظت‌شده (مانند زیرزمین یا دیوارها) زندگی می‌کنند. ممکن است چند مورچه کارگر را بکشید، اما احتمالاً به کلنی آسیبی نخواهید رساند.

مورچه ها مقابله می کنند

در بیشتر گونه های مورچه ها، ملکه تنها فردی است که می تواند کارگران جدیدی تولید کند. بنابراین برای از بین بردن کلنی، باید ملکه را بکشید.

اما برخی از گونه ها مانند مورچه سنگی (Temnothorax albipennis) روشی مبتکرانه برای محافظت از ملکه و لاروهایش در برابر غذای مسموم ایجاد کرده اند.

برخی از مورچه‌های کارگر در کلنی می‌مانند و غذای جدید را از مورچه‌های جوینده دریافت می‌کنند – غذا را در شکم خود ذخیره می‌کنند و وقتی هم لانه‌شان گرسنه است دوباره آن را بیرون می آورند. از آنجایی که این «مورچه‌های ذخیره‌سازی» غذای بسیاری از کارگران را جمع‌آوری و مخلوط می‌کنند، اطمینان حاصل می‌کنند که سم‌های وارده قبل از رسیدن به ملکه رقیق می‌شوند. آنها همچنین به عنوان آزمایش کننده سم عمل می کنند: اگر غذا سمی باشد، قبل از اینکه بتوانند آن را به ملکه منتقل کنند، می میرند.

ما به مورچه نیاز داریم

انقدر نگویید مورچه ها در خانه من چه می کنند؟ به یاد داشته باشید که مورچه ها می توانند شکارچیان مفیدی باشند – من دیده ام که مورچه ها به پوره های سوسک حمله کرده و آنها را می کشند. مورچه ها همچنین نقش مهمی در پخش بذر گیاهان بومی و حذف زباله از محیط ما دارند.

مورچه ها بخش عادی و مهمی از اکوسیستم شهری ما هستند. بنابراین اگر می‌خواهیم از تنوع زیستی ارزشمند خود محافظت کنیم، بهتر است به جای استفاده از سموم شیمیایی و حشره کش ها، این مخلوقات کوچک را با روشی کم خطر از محیط خود دور کنیم.

دستگاه دفع حشرات

دستگاه های دفع حشرات با استفاده از فراصوت تمامی حشرات موذی، مانند: سوسک، ساس، پشه، مگس، مورچه، مارمولک، و حتی جانوران موذی مثل موش را از محیط شما دور می کند. این دستگاه از قرص استفاده نمی کند و هیچگونه ضرر و عوارضی برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی ندارد. دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با کارکرد 24 ساعته، خانه شما را از حمله حشرات موذی ایمن نگه می دارد.

 

منبع:

وبسایت theconversation

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیگارانتی