کک در حیوانات خانگی

کک در حیوانات خانگی

کک در حیوانات خانگی مشکلی شایع است و اگر سرپرستی یک گربه یا سگ را به عهده دارید، باید حتما به این مسئله توجه کنید و مراقبت های لازم را انجام دهید.

کک معمولی گربه شما چیز زیادی از زندگی نمی خواهد. تنها چیزی که می خواهد نیاز های پایه ای است – مکانی راحت برای زندگی، تغذیه مناسب، فرصتی برای تشکیل خانواده و همراهی با دوستان همفکر :))))

پوست گرم، مرطوب و پشمالوی گربه شما می تواند تمام این امکانات را فراهم کند – و به همین دلیل است که به کک ها، اگر فرصت داده شود، مشتاقانه روی پشت حیوان می جهند و ساکن می شوند. در حالی که زندگی در چنین محیطی ممکن است برای مهمان خوب باشد، این وضعیت می تواند برای میزبان هیچ مشکلی ایجاد نکند.

یک انگل خطرناک که برای حمله ساخته شده است

کک ها شایع ترین انگل های خارجی گربه ها هستند و عواقب آلودگی برای بیشتر گربه ها بسیار ناراحت کننده خواهد بود و می تواند منبع بیماری های کشنده برای برخی باشد. نیش کک باعث خارش وحشتناک می شود و خاراندن مداوم گربه های حساس ممکن است زخم هایی در پوست ایجاد کند که در برابر عفونت های جدی آسیب پذیر هستند. در واقع، این موجودات ریز و بدون بال اغلب خود حامل عوامل عفونی هستند – مانند کرم نواری سگ و گربه، و باکتری هایی که باعث بیماری خراش گربه در افراد می شوند.

ویلیام میلر جونیور، VMD، استاد پوست در کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل، می گوید که آلودگی به کک می تواند خطر خاصی برای بچه گربه ها ایجاد کند. او خاطرنشان می کند: “کک در واقع گاز نمی گیرد.” پروبوسیس خود را به پوست می‌چسباند و خون را می‌مکد. برای ایجاد کم خونی در بچه‌گربه‌ای که دارای کک‌های بیشماری است، نیازی به مکیدن زیاد نیست. این مشکل چندان در گربه‌های بالغ دیده نمی‌شود، اما در بچه گربه ها زیاد دیده می شود.”

حشره شناسان بیش از 2200 نوع کک را شناسایی کرده اند. همانطور که دکتر میلر اشاره می کند، “کک گربه، کک سگ، کک انسان و کک موش وجود دارد، و همه آنها تقریبا شبیه به هم هستند و به طور کلی سبک زندگی یکسانی دارند. اما گونه felis felis است که بیشترین مشکل را ایجاد می کند. وقتی ما در مورد کک ها و مشکلاتی که ایجاد می کنند صحبت می کنیم، تقریبا همیشه پای این گونه ی کک در میان است.”

کک بالغ موجودی ریز، قهوه‌ای رنگ و بدون بال است که اندازه آن از سر سوزن تا حدود یک هشتم اینچ متغیر است. بدنی باریک و صاف دارد. شاخک کوتاه؛ فک قوی و دندانه دار؛ پوزه باریک، لوله ای شکل، مکنده؛ و پاهای قدرتمندی که پریدن را تسهیل می کند. یک کک می تواند تا هفت فوت بپرد – که مطمئناً برای سوار شدن بر یک حیوان در حال عبور کافی است.

دهان کک گربه از سه بخش تشکیل شده است: دو قسمت گلبرگ شکل (laciniae) که در اطراف یک دهانی مرکزی – اپی فارنکس – بسته می شود. هنگامی که در جای خود قرار می گیرند، لاسینیا از طریق پوست میزبان سوراخ می شود، در حالی که اپی فارنکس یک رگ خونی را سوراخ کرده و خون میزبان را می مکد.

تخم گذاری فراوان

چرخه زندگی کک حدود یک ماه طول می کشد، اگرچه بسته به دما و رطوبت می تواند بیشتر از آن نیز ادامه یابد. (آب و هوای گرم و مرطوب را ترجیح می دهد.) در طول چرخه، حشره در یک دگردیسی کامل حرکت می کند – از تخم به لارو تا شفیره تا بالغ – و در مراحل لاروی و بالغ خطرناک ترین است. در مرحله لاروی، کک ها برای رشد خود به خون نیاز دارند و در مرحله بالغ، ماده ها برای تکمیل چرخه تولید مثل به آن نیاز دارند.

پس از تغذیه از خون حیوان، ماده های بالغ به سرعت تولید مثل می کنند، معمولاً صدها – یا حتی هزاران – تخم را با سرعت حدود یک تخم در ساعت، در طول چند هفته یا چند ماه می گذارند. یک ماده معمولاً غذای خون می‌خورد، چند تخم می‌گذارد، غذای خونی دیگری می‌خورد، چند تخم دیگر می‌گذارد و همینطور ادامه می دهد.

تخم‌ها به زودی به لارو تبدیل می‌شوند و لاروهای تغذیه‌شده با خون پیله‌هایی را درست می کنند، که در داخل آنها – به عنوان شفیره – بالغ می‌شوند. هنگامی که محیط به طور مناسب گرم و مرطوب است، پیله ها باز می شوند تا بالغ های بیشتری تولید کنند تا این چرخه تداوم یابد.

دکتر میلر می‌گوید: «در شرایط ایده‌آل، یک ماده حداقل 20 تخم در روز می‌گذارد که نیمی از آن کک ماده خواهد بود. این امر در نهایت می‌تواند حدود 20000 کک بالغ جدید را در 60 روز تولید کند.»

همه گربه ها در معرض آلودگی کک و عواقب آن هستند. هیچ تمایلی از نظر سن، نژاد یا جنسیت وجود ندارد. بسیاری از گربه ها قادرند هزاران کک را بدون نشان دادن علائم قابل توجهی (به جز خاراندن مداوم) در خود جای دهند. با این حال، دیگران ممکن است شدیدا اذیت شوند.

به گفته دکتر میلر، گربه ها بیشتر در پشت گردن و سرِ دم گاز گرفته می شوند. او اشاره می‌کند: «گربه‌ها حیوانات تمیزی هستند، و کک‌ها به سرعت متوجه می‌شوند که گربه کدام قسمت‌های بدن خود را نمی تواند تمیز کند، پس آنجا ساکن می شوند و تغذیه می کنند. بنابراین گربه شروع به خاراندن می‌کند، و چون گربه‌ها پنجه‌های بسیار تیز دارند، خیلی سریع می‌توانند زخم های پوستی بسیار شدیدی روی تن خود ایجاد کنند.”

گربه‌های مبتلا به درماتیت آلرژیک به کک، علائم ناراحت‌کننده ای نشان می‌دهند – مثلاً برآمدگی‌های قرمز و پوسته‌دار – چه در مناطقی که به‌طور وحشیانه خراشیده نشده‌اند و چه در مناطقی که آشکارا خارش دارند. قسمت پایین کمر، ران ها، شکم، سر و گردن از جمله نواحی هستند که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

خاراندن وسواسی واضح ترین نشانه آلوده شدن گربه به کک است – به خصوص اگر هوا گرم و آلوده باشد. با بررسی دقیق، می توان حشرات را با چشم غیرمسلح، معمولاً روی شکم، پشت یا نزدیک دم حیوان مشاهده کرد. همچنین می توان با ایستادن حیوان روی یک تکه کاغذ سفید یا روبالشی بزرگ و کشیدن یک شانه دندانه ظریف، کک ها را شناسایی کرد. کک ها به همراه لکه های کوچک سیاه رنگ (مدفوع آنها) در دندانه های شانه گیر می کنند و یا اگر مدفوعی از شانه افتاده باشد در زمینه سفید قابل مشاهده است.

آلودگی به کک در حیوانات خانگی را می توان به آسانی از طریق تشخیص دامپزشک و سابقه پزشکی حیوان، معاینه فیزیکی و آزمایشات پوست تأیید کرد.

درمان هایی که کار می کنند

تنها دو راه برای مقابله با هجوم کک وجود دارد: شما باید گربه خود را از شر حشرات خلاص کنید، و همچنین باید آنها را از محیطی که گربه شما در آن زمان می گذراند یعنی داخل خانه و حیاط منزل شما – در صورتی که گربه شما اجازه دارد آنجا باشد- بیرون کنید. پاکسازی محیط از شر کک ها مستلزم جاروبرقی قوی، استفاده از محصولات کک کش و مهم تر از همه یک دستگاه دفع حشرات است.

دکتر میلر می گوید: “برای درمان حیوان، محصولاتی در شش یا هفت سال گذشته ساخته شده اند که بسیار موثر هستند. برخی از آنها حاوی مواد پیشگیری کننده از کک هستند که در خون گردش می کنند. برخی دیگر برای پوشش حیوان طراحی شده اند. باید بسیار مراقب باشید و برچسب آن را بخوانید، زیرا برخی از این مواد برای سگ خوب هستند، اما می توانند برای گربه ها سمی باشند، در واقع، اگر آن را روی سگ بگذارید و اجازه دهید گربه لیس بزند، می تواند گربه را بکشد.”

با توجه به شایع بودن کک در حیوانات خانگی بهترین گزینه بعد از نظافت حیوان و منزل، نصب دستگاه های دفع حشرات است. این دستگاه از قرص استفاده نمی کند و هیچگونه ضرر و عوارضی برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی ندارد. دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با کارکرد 24 ساعته، خانه شما را از حمله کک و دیگر حشرات موذی ایمن نگه می دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیگارانتی