نیش پشه 🦟 معرفی پماد برای خارش نیش پشه  

نیش پشه

پشه ها بخشی از خانواده مگس ها هستند، و به راحتی با چشم قابل مشاهده هستند. پشه ها می توانند شما را نیش زده و برجستگی دردناک، متورم و خارش داری را روی پوست ایجاد کنند. این علائم معمولا بلافاصله بعد از نیش زدن مشاهده می شوند. نیش پشه می تواند باعث انتقال انواع بیماریها شود و در کودکان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف واکنش های شدیدتری را ایجاد می‌کند.

در ادامه این مقاله به نیش پشه، علائم و راهکارهای درمان آن با پماد و راه های جلوگیری از نیش زدن پشه معرفی خواهیم کرد.

بهترین راه از بین بردن انواع پشه و حشرات و جانوران موذی نصب دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک است. این دستگاه کاملا تضمینی با مناسب ترین قیمت و بدون مواد سمی و مضر انواع پشه را از محیط خانه شما دور خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر صفحه خرید دستگاه دفع حشرات را مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر عدد 10 به 50009696 اس ام اس کنید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

نیش پشه چیست؟

به جای گزیدگی پشه، نیش پشه گفته می‌شود، در اثر نیش زدن پشه، ناحیه متورم، ملتهب، قرمز رنگ و برجسته روی پوست ظاهر می‌شود. این ناحیه یک جوش خارش دار است که بعد از چند ساعت سفت و متورم می‌شود. آزار دهنده ترین علامت نیش پشه خارش شدید بعد از آن است. نیش برای کودکان و یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

پشه‌های نر قابلیت نیش زدن نداشته زیرا اندام داخلی دهان آنها این امکان را برای این نوع پشه فراهم نکرده است، پشه‌های نر اغلب از شهد گیاه و آب میوه‌ها تغذیه می‌کند. اما پشه‌های ماده از طریق دی اکسید کربن طراح پوستی و بوی بدن جذب انسان‌ها شده،و آنها را نیش می‌زنند با اینکه احتمال انتقال بیماری از این طریق کم است، اما باید خود را در برابر پشه‌ها ایمن نگه دارید.

مطالعه کنید : راه های از بین بردن پشه

علائم نیش پشه

پشه برای مکیدن خون با استفاده از پوزه‌های خود پوست را سوراخ می‌کند، بنابراین ممکن است در ابتدا احساس سوزش داشته باشید و سپس این سوزش به خارش تبدیل خواهد شد.

از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های نیش پشه می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • التهابات خارش دار: نیش زدن پشه باعث می‌شود،نواحی متورم ملتهب و قرمز رنگ که اغلب خارش‌دار هستند روی سطح پوست ظاهر شوند.
  • تورم: نیش پشه حاوی آنزیم‌ها پروتئین‌ها و مواد ضد انعقاد است با تزریق این بزاق به بدن سیستم ایمنی تحریکاتی ایجاد کرده و سبب تورم ناحیه نیش زده میشود.
  •  خارش؛ وقتی بزاق پشه وارد بدن می شود، سیستم ایمنی آن را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و با آن مبارزه می‌کند،و برای مبارزه مقدار زیادی هیستامین ترشح می‌شود،هیستامین سبب تورم و خارش می‌گردد.

لازم به ذکر است که برخی از افراد نسبت به نیش پشه آلرژی داشته و علائم شدیدتری را نشان می‌دهند. لازم است این افراد فوراً به پزشک مراجعه کنند.  در حالت معمول تورم خارش و التهاب بعد از گذشت چند روز برطرف خواهد شد.

عکس جای نیش پشه

در ادامه تصاویری از جای نیش پشه را مشاهده می کنید:

جای نیش پشه
جای نیش پشه
عکس جای نیش پشه

چرا پشه‌ها نیش می‌زنند؟

خون ما دارای انواع پروتئین‌ها و موادی است که پشه‌ها برای تغذیه و تولید مثل به مواد نیاز دارند. زمانی که یک پشه از خون شما می‌مکد، مقداری از بزاق خود را به داخل خون تزریق می‌کند. این بزاق ها حاوی مواد ضد انعقاد است که باعث بی حسی موقتی نیز می‌شود و در حین حال عامل خارش، قرمزی و تورم است. پشه ها قربانیان خود را از طریق دی اکسید کربن و بوی بد انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید : چرا پشه ها برخی افراد را نیش می زنند.

درمان نیش پشه

برای درمان نیش پشه موارد زیر را مد نظر قرار دهید؛

  • زخم را بشویید؛به وضع مشاهده تورم و خارش ناحیه مورد نظر را با آب خنک شستشو دهید.
  • از یخ استفاده کنید؛یکی از ساده‌ترین راه‌های کنترل خارش و التهاب ناشی از نیش پشه استفاده از یخ است بهتر از چند قالب رو یخ را در کیسه پلاستیکی قرار داده و حوله‌ای در روی آن بپیچید و روی ناحیه متورم قرار دهید.
  • استفاده از پمادهای آنتی هیستامین؛جهت کنترل خارش و التهاب ناشی از نیش پشه میتوانید از پمادهای آنتی هیستامین استفاده کنید.
  • محل گزش را نخارانید: سعی کنید تا حد ممکن از خارش ناحیه گزیده شده اجتناب کنید زیرا این کار خارش را افزایش داده و باعث التهاب بیشتر خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر عدد 10 به 50009696 اس ام اس کنید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

پماد برای نیش پشه

گزیدگی یا نیش پشه بسیار آزار دهنده است و در بیشتر موارد این علائم در طی چند روز برطرف شده و تسکین می یابد. اما استفاده از انواع پماد ها می تواند این شرایط را قابل تحمل نماید. برای درمان با استفاده از پماد می تواند پماد‌های آنتی هیستامین بدون نسخه را تهیه کنید. پماد لیدوکائین و بنزوکائین نیز می تواند درد و خارش را تسکین دهد. پماد ها پماد کورتیکواستروئید یا همان کورتون ها نیز می تواند خارش و التهاب را تسکین دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره فروش دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با شماره تماس : 📞02146110601📞 در ارتباط باشید.

رفع خارش نیش پشه

قبل از معرفی راه های رفع و کنترل خارش می خواهیم بگوییم، برای کنترل خارش نکات زیر را انجام دهید : 

  • محل گزش را با الکل ضدعفونی کنید.
  • روی محل گزش را با عسل بپوشانید، عسل ماده ای ضد عفونی کننده اس و از خارش جلوگیری می کند.
  • چای کیسه ای را بعد از خنک شدن روی محل نیش قرار دهید. این کار جای نیش را ضد عفونی می کند.
  • ضماد ریحان تهیه کنید. مقداری برگ ریحان را با آب بجوشانید و بعد از رد کردن از صافی محلول به  دست آمده را روی جای نیش پشه بزنید.
  • سیر خام را له کرده و روی جای نیش پشه ها بزنید. سیر را مستقیما روی زخم نزنید زیرا باعث تحریک بیشتر میشود، بلکه سیر را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی جای نیش ها بزنید.

لازم به ذکر است که این خارش معمولاً در طی چند ساعت یا چند روز برطرف خواهد شد. اگر جای نیش پشه روی پوست به جا مانده با استفاده از پمادهای دارای ویتامین C وE می توانید آن را درمان کنید.

در چه مواردی برای گزیدگی پشه به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید لازم است با پزشک در این مورد مشورت کنید.

  • التهاب و درد شدید که حرکت و خواب را دچار اختلال کرده است.
  • ورم شدید
  • قرمزی و التهاب شدید که نشان دهنده آلوده بودن نیشه پشه است.

نیش پشه ناقل چه بیماریهایی است؟

نیش پشه ها می توانند انواع ویروسها، باکتری‌ها و انگل ها را منتقل کنند. زیرا پشه ها هنگام نیش زدن بزاق خود را وارد بدن قربانی می کنند و انواع عوامل بیماری زا را وارد بدن خواهند کرد. از جمله بیماری‌هایی که از طریق نیش این پشه ها منتقل می‌شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم: 

  • مالاریا
  • ویروس نیل غربی
  • تب دنگی
  • تب زرد

البته بیماری هایی مثل HIV و هپاتیت از این طریق قابل انتقال نیستند!

برای جلوگیری از نیش پشه

واقعیت این است که نمی توان به طور کامل از نیش پشه ها، جلوگیری کرد، اما با انجام یکسری راهکار ها می توان احتمال نیش زدن را کاهش داد.

  • پشه ها اغلب در نزدیکی آب مشاهده می‌شوند، پس سعی کنید از محیط هایی که آب راکد است، دوری کنید.
  • چمن یا پوشش های گیاهی را تمیز کنید.
  • بیشتر از لباسهای آستین بلند و شلوار استفاده کنید.
  • اگر به مناطقی سفر می کنید، که پشه ها بیشتر هستند، واکسن بزنید.
  • برای جلوگیری از ورود پشه ها ، درب و پنجره ها را با توری بپوشانید.

سوالات متداول نیش پشه

چیکار کنم پشه بچه رو نیش نزنه ؟

از قرار گرفتن در محیط های باز اجتناب کرده و لباسهای آستین بلند و شلوار به بچه بپوشانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیگارانتی