فرق ساس با گال – تفاوت گزش ساس و گال

فرق ساس و گال

فرق ساس و گال چیست؟ ساس و گال می توانند برای شما و خانواده تان دردسر ایجاد کنند. در حالی که ساس‌ها گاز می‌گیرند و می‌توانند برجستگی های ناراحت‌کننده ای ایجاد کنند، گال یک بیماری پوستی است که توسط کنه‌های کوچکی که زیر پوست نفوذ می‌کنند، ایجاد می‌شود. هم نیش ساس و هم گال باعث خارش و ناراحتی می شود که اگرچه تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند ناخوشایند باشد.

اگر مشکوک هستید که توسط ساس گزیده شده اید یا ممکن است در نتیجه کنه ها دچار گال شده باشید، مهم است که به سرعت بفهمید کدامیک به خانه شما حمله کرده است، تا راهی برای از بین بردن آنها و درمان خود پیدا کنید! اگر می‌خواهید با تفاوت ساس و گال آشنا شده و یا تفاوت گزش ساس و گال را بدانید! تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. 

 نکته برای کمک به تشخیص گال از ساس وجود دارد:

  1. گزش ساس برجسته و صاف و قرمز است که مشخصاً در ردیف های سه تایی قرار دارد.
  2. گزش گال ظاهری شبیه بثورات دارد.
  3. لانه های گال مانند خطوط برجسته و سفید مایل به خاکستری به نظر می رسند. کنه گال به زیر پوست تونل می زند تا تخم بگذارد و همین باعث خارش می شود.
  4. گال می تواند به سرعت به کوفتگی های قرمز و متورم یا پاپول تبدیل شود  و می تواند باعث تب شود.
  5. گال می تواند روی مچ دست، نواحی مفصلی، تار انگشتان و پشت مشاهده شود، اگرچه می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد.

تفاوت ساس و گال در ظاهر 

برای بررسی تفاوت این حشرات به معرفی هریک از آنها می‌پردازیم :

  • ساس :  ساس ها حشرات کوچکی هستند که از خون پستانداران تغذیه می کنند. این بدان معناست که آنها می توانند سگ، گربه، انسان و هر پستاندار دیگری را که در خانه شما زندگی می کنند، گاز بگیرند. آن‌ها معمولاً توسط چمدان‌های شما یا همراه مبلمان، لباس و وسایل مختلف وارد خانه شما می‌شوند. اگرچه ساس ها می توانند در هر جایی از خانه شما لانه کنند، اما ساس ها معمولاً در امتداد درزهای تشک، داخل دیوارها و مبلمان جای می گیرند. تا زمانی که فضا خشک و تاریک است، آنها از ساختن خانه در آنجا خوشحال هستند. این حشرات کوچک هستند و رنگ آنها از قهوه ای روشن تا قهوه ای مایل به قرمز متغیر است.
  • کنه گال : گال در واقع عنکبوتی هستند و از خون انسان تغذیه می کنند.آنها با خزیدن به اطراف حرکت کرده و سطح پوست را گاز نمی‌گیرند، در عوض در لایه بیرونی پوست فرو رفته و سپس تخم‌ریزی می کنند.

بر خلاف ساس، کنه های گال با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. آنها انگل های میکروسکوپی هستند که حتی اگر روی سطح پوست شما بخزند، آنها را نخواهید دید. برای درمان گال باید با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید .

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد ساس داشته باشید، صفحه حشره ساس را مطالعه کنید.

تفاوت ساس و گال در علت هجوم

از آنجایی که گال و ساس کاملاً آفات مختلفی هستند، عواملی که باعث هجوم آنها می‌شود، هم کاملا متفاوت است. با درک تفاوت بین هجوم گال و ساس، آمادگی بیشتری برای مقابله یا جلوگیری از هجوم آنها خواهید داشت.

  • ساس :  هجوم ساس ها به دلیل عدم رعایت بهداشت یا عدم تمیزی اطراف خانه نیست! ساس ها در واقع حشرات فرصت طلب و عشایری هستند. که از طریق اثاثیه کهنه، مبلمان، چمدان و موارد مشابه وارد منزل شما می‌شوند.
  • گال : پیش‌بینی و پیشگیری از هجوم گال کمی سخت‌تر از هجوم ساس است. گال بیشتر از طریق تماس پوست با پوست یک فرد آلوده به کنه منتقل می شود. اما گاهی اوقات، گال ممکن است با استفاده از لباس یا ملحفه مشترک با فرد مبتلا به آن منتقل شود.  در حالی که گال معمولا فقط از طریق تماس طولانی مدت پوست به پوست پخش می شود، شکل شدیدتری به نام گال پوسته دار یا گال نروژی بسیار مسری است.

تفاوت ساس در مقابل گال در علائم

هم ساس و هم گال از خون شما تغذیه می کنند، اما این کار را به روش های مختلف انجام می دهند. یکی از بیرون بدن و دیگری از داخل بدن تغذیه می کند. ساس‌ها از دهان خود برای مکیدن خون استفاده می‌کنند و سپس به لانه خود می‌روند و  این تشخیص آنها را سخت می‌کند مگر اینکه بدانید به دنبال چه چیزی باشید. از سوی دیگر، گال زیر پوست نفوذ می کند و تخم میگذارد.  علائم وجود ساس و گال در منزل :

مشخصه های وجود ساس : 

  • دانه های ریخته شده روی زمین شبیه دانه سیب
  • لکه های عجیب قهوه ای یا سیاه روی ملحفه ها 
  • جوش های قرمز برجسته در امتداد زانوها، مچ دست، گردن و سینه

مشخصه های وجود کنه گال: 

از آنجایی که گال کنه های میکروسکوپی هستند، دیدن آنها با چشم غیرمسلح کاری نیست که بتوانید انجام دهید. در عوض، باید به دنبال علائم رایج عفونت گال روی پوست خود باشید. این شامل:

  • خارش شدید روی پوست شما
  • بثورات قرمز قابل مشاهده
  • تاول یا لکه های پوسته پوسته و لکه دار روی پوست 
  • زخم های باز در اثر خراش شدید

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک یا متخصص پوست خود تماس بگیرید . هرچه زودتر این کار را انجام دهید، آنها می توانند زودتر درمان عفونت را شروع کرده و علائم را تسکین دهند.

دستگاه دفع حشرات فراصوت

برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه دفع حشرات عدد 10 به 50009696 اس ام اس کنید. تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

تفاوت گزش ساس و گال

تقاوت گزش ساس و گال

در نگاه اول، گزش ساس و بثورات گال ممکن است شبیه به هم باشند. اما وقتی با دقت بیشتری به گزش ها نگاه می کنید، آنها به طرز باورنکردنی متفاوت هستند. در حالی که تصاویر و اطلاعات زیر به شما در تشخیص کمک میکند. اما برای تشخیص دقیق‌تر و درمان گزیدگی یا راش بهتر است به یک متخصص  پوست مراجعه کنید. فرق گزش ساس و گال به این شرح است :

  • نیش ساس : گزش ساس برجستگی و تاول های قرمز مسطحی است که می تواند در کنار هم ظاهر شود. برای برخی از افراد، نیش ساس می‌تواند شبیه نیش پشه باشد، اما برخی دیگر که به نیش‌ها حساس‌تر هستند، ممکن است تورم را در این محل تجربه کنند.
  • نیش گال :  گال شما را گاز نمی گیرد تا شما را بخورد. در عوض، آنها این کار را برای نفوذ به پوست شما برای تخم گذاری انجام می دهند. این لانه ها به صورت خطوط برجسته، سفید مایل به خاکستری یا رنگ پوست ظاهر می شوند. آنها در نهایت به برجستگی های قرمز و ملتهب به نام پاپول تبدیل می شوند و در صورت عدم درمان می توانند باعث تب شوند. گال‌ها ترجیح می‌دهند در چین‌های گرم و مرطوب پوست فرو بروند و معمولاً بین انگشتان دست و پا، زیر بغل، زیر ناخن‌ها و اطراف کمر و سایر نواحی حساس  وارد می‌شوند. قربانیان گال برای اولین بار دو تا شش هفته پس از مواجهه دچار بثورات و خارش می شوند. اگر قبلاً گال داشته‌اید، معمولاً بین یک تا چهار روز طول می‌کشد تا همین علائم ظاهر شوند.

گال معمولا باعث خارش شدیدتر به خصوص در شب می شود . این اغلب منجر به زخم‌ها و عفونت‌های باز می‌شود، اگرچه این امر می‌تواند با گزش ساس یا گال رخ دهد.

بیشتر بخوانید : تفاوت نیش ساس و پشه

تفاوت گزش ساس و گال در علائم نیش

گال نیش نمی‌زند، بلکه در پوست حفره ایجاد می‌کند، هم نیش ساس و هم گال باعث خارش فوق‌العاده پوست می‌شود. با این حال، علائم آنها کمتر از آنچه فکر می کنید مشابه است.

  • نیش ساس : گزش ساس معمولاً به صورت دسته‌ای، به‌ویژه در اطراف زانو، آرنج و گردن رخ می‌دهد. اما ساس‌ها می‌توانند هرجایی از بدن را نیش بزنند، اگر فرصتی پیدا کنند! شما در واقع جای نیش را احساس نخواهید کرد. برای اکثر مردم، نیش ساس باعث احساس خارش شدید، شبیه به نیش پشه می شود. در برخی دیگر، می تواند منجر به احساس سوزش خفیف شود. اگر گزش ها عفونی شوند، اغلب به دلیل خاراندن شدید و مکرر، ممکن است متورم، دردناک یا خونی شود.
  • گزش کنه گال : همانطور که قبلا ذکر شد، گال گاز نمی گیرد تا خون ما را بخورد. در عوض، گال برای تخم گذاری در پوست فرو می رود.  بیشتر مردم در ابتدا متوجه برجستگی های کوچک می شوند، اما با پیشرفت عفونت، بثورات پوستی و قرمز ایجاد می کنند. محل عفونت اغلب بسیار خارش دار است و علائم در شب شدیدتر می شود.

سوالات متداول در مورد ساس در مقابل گال

آیا گال می تواند در تشک تخت زندگی کند؟

بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، عفونت گال از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با فرد مبتلا یا از با لباس یا ملافه‌ مشترک منتقل می‌شود. بنابراین، احتمال اینکه کنه های گال در تشک زندگی کنند، بسیار بعید است. در عوض، کنه‌های گال ترجیح می‌دهند روی پوستی زندگی کنند که به مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن دسترسی داشته باشند. این کنه ها بیش از دو یا سه روز دور از پوست انسان زنده نمی مانند.

آیا ساس ها می توانند زیر پوست انسان تخم بگذارند؟

خوشبختانه ساس ها نمی توانند برای تخم گذاری زیر پوست انسان نفوذ کنند. در عوض، آنها تخم‌ها را در مناطق تاریک و خشک مانند درزهای تشک و داخل قطعات مبلمان می‌گذارند. به یاد داشته باشید ساس پوستتان را گاز می گیرد و مانند کنه های گال در آن فرو نمی روند.

آیا می توانید همزمان ساس و گال داشته باشید؟

متاسفانه امکان ابتلا به ساس و گال همزمان وجود دارد. همانطور که قبلاً گفته شد، هر دو حشره از خون شما تغذیه می کنند، اما این کار را به روش های مختلف انجام می دهند. ساس‌ها شما را در قسمت بیرونی بدنتان گاز می‌گیرند و گال برای تغذیه در زیر پوست شما حفر می‌کند.

آیا ساس باعث گال می شود؟

ساس باعث ایجاد گال نمی شود. در واقع، ساس ها ناقل پاتوژن های بیماری هستند.

آیا ساس و گال مسری هستند؟

در حالی که ساس ها مسری نیستند، این آفات می توانند به راحتی از فردی به فرد دیگر و از مکانی به مکان دیگر مهاجرت کنند. ساس‌ها می‌توانند همراه با لباس‌ها، چمدان‌ها و اثاثیه وارد منزل شما شوند. گال نیاز به تماس طولانی مدت پوست به پوست با فرد مبتلا دارد تا مسری باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیگارانتی