سوسک ها در حال تکامل هستند 2022

سوسک ها در حال تکامل هستند

هنگامی که در منطقه انفجار بمب های هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی در اواخر جنگ جهانی دوم، سوسک ها مشاهده شدند، این افسانه که این حشرات موذی می‌توانند از هر چیزی جان سالم به در ببرند، رنگ واقعیت گرفت. و این ایده که سوسک‌ها تا آخر زمان زنده خواهند ماند تقویت شد: دانشمندان کشف کردند که برخی از حشرات موذی برای گول زدن تله‌های سوسک سمی ما تکامل یافته‌اند.بیشتر

بیشتر بخوانید : سوسک ها از چه چیزی بدشان می آید؟

سوسک ها در حال تکامل هستند

بسیاری از ما عادت داریم فکر کنیم که تکامل موجودات زنده میلیون ها سال طول می کشد. اما دانشمندان می گویند که اخیرا سوسک ها مکانیزمی سریع برای نجات جان خود ایجاد کرده اند.

در اواخر دهه 1980 نوع جدیدی از تله سوسک معرفی شد: یک میان وعده شیرین و سمی. اما تنها پس از چند سال، در یک چشم به هم زدن، برخی سوسک‌ها برای مقاومت در برابر تله‌ها تکامل یافتند. مجله ساینس می‌گوید: دانشمندان «دریافتند که برخی از سوسک‌ها نسبت به گلوکز – طعمه‌ای قندی که سم را پنهان می‌کند – تنفر پیدا کرده اند و این ویژگی را به بچه‌هایشان هم منتقل می‌کنند.

در مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Science منتشر شده است، گروهی از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سوسک‌ها با ایجاد یک تغییر ظریف در شیمی بدن خود که طعم طعمه را برای آنها تلخ می‌کند، برای اجتناب از سموم شیرین تکامل یافته‌اند.

سوسک ها جوانه چشایی ندارند، اما در عوض مو هایی برای تشخیص مزه دارند. به گفته نیویورک تایمز، محققان دریافته اند که:

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره فروش دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با شماره تماس : 📞02146110601📞 در ارتباط باشید.

” روی آن موهای اطراف دهان، دو نوع سلول عصبی وجود دارد که مزه ها را حس می کنند و با ارسال سیگنال های الکتریکی به مغز پاسخ می دهند. یکی فقط به قندها و سایر مواد شیرین، و دیگری فقط به تلخی پاسخ می دهد. هر زمان که مولکولی از یک چیز شیرین با سلول عصبی شیرین یاب تماس پیدا کند، پالس های الکتریکی ایجاد شده و مغز سوسک شیرینی را حس می کند، که باعث می شود هر چیزی که آن مزه را می دهد بخورد. و بالعکس وقتی این سلول ها تلخی را حس کنند، باعث می شود سوسک از آن ماده اجتناب کند. “

اما به طریقی سوسک ها تغییر کرده بودند و گلوکز باعث ارسال پیام های عصبی مزه تلخ شده بود.

بیشتر بخوانید : بهترین دستگاه دفع حشرات قیمت دستگاه دفع حشرات

چقدر طول کشید تا چیز های شیرین زهرمار سوسک ها شوند؟

جیم فردریک، حشره شناس ارشد در انجمن ملی مدیریت آفات آمریکا، در مصاحبه با روزنامه تایمز، می گوید که بیزاری سوسک از گلوکز برای اولین بار در اوایل دهه 90 میلادی ظاهر شد. درحالی که مدتی قبل نابودگرها شروع به استفاده از طعمه‌های سمی به عنوان روش اصلی مبارزه با سوسک‌ها کردند.

طبق مجله Science، اگرچه تکامل برای اجتناب از گلوکز به سوسک‌ها کمک می‌کند از تله‌های مسموم ما دوری کنند، اما از راه‌های دیگری به آنها آسیب می‌رساند – گلوکز سرشار از انرژی است و سوسک‌هایی که از گلوکز بیزارند، کندتر از برادران کمتر حساس خود رشد می‌کنند.

جولز سیلورمن، حشره شناس دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، کاشف بیزاری از گلوکز در آزمایشگاه فلوریدا در طی آزمایش طعمه گفت: “سوسک ها بسیار سازگار هستند و در مسابقه تسلیحاتی با ما بسیار خوب عمل می کنند.”

بیشتر بخوانید : سوسک آلمانی یا سوسک کابینت چیست؟

این یافته‌ها نشان‌دهنده مهارت تکاملی است که به حذف سوسک‌ها آنقدر سخت کمک کرده است که به شوخی گفته می‌شود آنها می‌توانند از جنگ هسته‌ای جان سالم به در ببرند.

پس می توان نتیجه گرفت که در آینده نزدیک سموم هیچ تاثیری روی سوسک ها نخواهند داشت. حتی حالا هم سمپاشی و طعمه های سمی راه حل کارآمدی برای دفع حشرات نیستند. برای دفع حشرات موذی از منزل خود می توانید از دستگاه دافع الکتریک استفاده کنید که با استفاده از فراصوت مشکل شما را به صورت دائمی حل خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیگارانتی